Persoonlijk

Life ~ Suikerziekte

Ik heb suikerziekte. Over een week is het zes jaar geleden dat ik dat te horen kreeg. In die jaren ben ik tegen heel wat dingen aan gelopen.In dit artikel zal ik jullie wat meer uitleggen over suikerziekte en mijn leven eromheen.

In eerste instantie merkte ik eigenlijk niet dat er iets mis was. Ik dronk wat meer en ik voelde me niet erg blij, maar dat was het wel. Dat duurde ongeveer een jaar. Toen werd ik echt ziek. Ik sliep de hele dag en ik viel zoveel af, dat ik iets minder dan 29 kilo woog (ik was toen 1,50 meter). Eten deed ik amper, lopen wilde ook niet. De huisarts had pas plaats voor een afspraak over vijf dagen. Eenmaal daar werd mij verteld dat ik suikerziekte heb, diabetes type 1. Dus hup, naar het ziekenhuis, waar ik vervolgens twee keer een infuus ingeprikt kreeg (mijn aderen waren ingevallen, dus ze konden de naald er niet in krijgen). De eerste twee dagen mocht ik niets eten en heb ik aan een stuk door geslapen, de laatste twee dagen kreeg ik een enorme hoeveelheid informatie en spullen. Na een week thuis te hebben gezeten, ging ik weer naar school.

Voor mij houdt het in dat ik iedere dag minstens zes keer prik om mijn bloedglucose te meten en een keer in de drie dagen een nieuwe naald voor mijn pomp inschiet. Bij een te lage bloedglucose moet ik eten, bij een te hoge moet ik insuline toedienen. Als je het internet doorzoekt, kom je de rottigste mogelijke bijwerkingen tegen. Ben ik daarom zielig? Nee! Ik zie het gewoon alsof dat ik een beetje pech heb.

Hetgeen waar de meeste mensen met een chronische ziekte mee te maken hebben, is onbegrip. Bij diabetes denken mensen bijvoorbeeld vaak dat het je eigen schuld is en dat je geen suiker meer mag eten. Het is zeker niet je eigen schuld, onderzoekers weten ook nog steeds niet waar het vandaan komt. Verder mag ik alles eten, ik moet alleen wel insuline toedienen. Heb je wel eens per ongeluk suikervrije chocolade gegeten? De kans is groot dat je het niet nog een keer koopt. De bedoeling is goed, maar het is niet nodig.

Soms voel ik me een bezienswaardigheid. Ik zat eens in een restaurant waar ik prikte voor het eten. Een man zat achterstevoren op zijn stoel naar me te staren. Letterlijk. Heel creepy, alsof ik een verslaafde was of iets dergelijks. Mijn pomp is ook zoiets: “Heb je een cassettespeler?” ‘Tuurlijk…

Met dit artikel hoop ik wat aandacht te vragen voor onbegrip en ik wil jullie natuurlijk ook een beetje informeren.

Zal ik er vaker iets over schrijven?
15 thoughts on “Life ~ Suikerziekte”

  1. Ik ken behoorlijk veel mensen met DM type 1 en heb er altijd zoveel respect voor hoe jullie hiermee omgaan. Chronisch ziek zijn is natuurlijk ook niet niks. Knap van je dat je dit deelt! En het is zeker interessant om er vaker iets over te lezen. Liefs

    Like

    1. Ik ga er zeker nog vaker over schrijven. Helaas zullen de vooroordelen nooit helemaal verdwijnen, maar stukje bij beetje zal het ooit wel minder worden.

      Like

  2. Ik had vroeger een vriendin die had ook suikerziekte en moest ook altijd prikken. Ik vond het eigenlijk helemaal niet eng of raar, het hoorde gewoon bij haar (op de positieve manier). Dus trek je niks aan als er bijvoorbeeld een man in het restaurant je raar aan kijkt, hij moet maar even normaal doen. :)

    Like

  3. Oh wat rot dat je dit al zolang hebt. Maar volgens mij heb je er wel goed mee om leren te gaan. Wel stom dat mensen denken dat het je eigen schuld is dat je het krijgt. De meeste chronische ziektes kunnen helaas gewoonweg niet worden voorkomen…

    Like

    1. Ik zou eigenlijk niet meer weten hoe het os om het niet te hebben! Gelukkig zijn een stel slimme wetenschappers nu bezig met mogelijke medicijnen ontwikkelen.

      Like

    1. Gelukkig wel ja! Helaas heeft iedere chronische ziekte een soort ‘tweelingziekte’. Bij suikerziekte is dat coeliakie (glutenallergie). Nu maar hopen dat ik dat niet krijg.

      Like

Geef een reactie

